Archive for 2012

Kacang Lupakan Kulit..

No Comments »




Ada satu kisah,semasa pokok kacang mula mengeluarkan buah di dalam tanah.Sang biji memohon daripada induknya supaya ditemani semasa keluar nanti.Ia khuatir kedinginan dan berasa takut kegelapan apabila keluar nanti sendiri.Induknya iaitu batang pohon kacang,menyatakan kesanggupan menerima permintaan sang biji.Oleh itu,kulit pun dibuat lagi bagi membungkus biji supaya bebas daripada tekanan tanah dan serangga tanah yang sering menghancurkan biji kacang.

Demikianlah,sang biji mulai keluar dan mendapati dirinya dalam dakapan hangat dan terlindung.Suasana takut yang dibayangkan rupa-rupanya tidak seperti yang disangkanya.Sebuah cengkerang yang lebih besar daripada dirinya melingkupi dan membungkusnya sedemikian rupa.Inilah yang membuatkan ia tetap hangat dan terus tumbuh menjadi biji yang matang tanpa gangguan.Sementara si kulit,iaitu cengkerang terus menahan dingin dan tekanan tanah bagi melindungi sang biji.

Kini tibalah saat menuai.Petani mula memetik setiap batang kacang dengan memilih kacang yang berbiji dua,tiga ataupun lebih bagi dijual dengan harga yang berbeza.Keadaan sudah berubah.Kini sang biji tidak lagi berada dalam tanah tetapi berada dalam udara bebas yang lebih segar dan tidak menakutkan.Semua pengutip kacang lebih fokus kepada biji kacang dan bukannya kepada kulitnya.Tiada seorang pun yang menyatakan betapa biji kacang yang enak dan besar adalah kerana kulit yang begitu kuat melindunginya.Sang biji pun 'lupa' kepada kulit yang membungkusnya sekian lama semasa sang biji dipuji-puji kerana keindahan dan kelazatan yang dinikmati manusia.Bukanhanya itu,semasa kulit dibuka dan biji diambil,kulitnya dibuang begitu sahaja.Tiada ungkapan terima kasih diucapkan sang biji kepada si kulit.Hal yang serupa pun terjadi semasa sang biji mula bercambah mengeluarkan tunas baru.Serta-merta kulit keluar perlahan-lahan dilupakan bahkan busuk tanpa diketahui sang biji yang lebih menumpukan perhatian kepada tunas baru yang mula tumbuh.Ini kisah yang indah bagaimana kita sering lupa mengucapkan terima kasih bagaikan kacang lupakan kulit.



P/S: Aku nak bagitahu nih dekat korang.Untuk pengetahuan korang semua,pakar komunikasi berkata,ada tiga kata ajaib yang dapat membina hubungan baik antara insan iaitu terima kasih,maaf, dan tolong.Daripada himpunan 3 kata ini,kata 'terima kasih' memiliki kekuatan yang terbesar.Apabila dikategorikan berdasarkan yang penting,2 kata yang penting adalah 'terima kasih'  manakala satu lagi yang penting adalah 'kami'.Kata yang paling kurang penting ialah 'saya'.Ungkapan terima kasih sesungguhnya didasari rasa syukur kepada Tuhan atas rahmatNya kepada seseorang.Tuhan menggunakan orang lain bagi membantu seseorang melakukan sesuatu ataupun memberi sesuatu.Itulah sebabnya mereka yang jarang mengungkapkan rasa terima kasih memiliki rasa syukur yang kurang mendalam kepada Tuhan.

Ulasan aku pulak untuk kata 'kami' tu mungkin sebab macam 'teamwork'.sebab tu penting apabila bekerjasama antara satu sama lain.Jadi istilah 'kami' tu sesuai dan amat penting.Kata 'saya' pula,ia menyatakan tentang diri sendiri.Tidak mempunyai sebarang kekuatan.Sampai bila kita mampu sendiri dengan tidak mendapat sokongan daripada sesiapa?Tidak mungkin kita akan berdiri lama.Mesti akan hadir seseorang untuk membantu anda walaupun hanya sekadar sokongan dan dorongan..Ye tak?Aku bukan professor untuk buat kaji selidik ni.tapi bagi aku,inilah yang aku faham mengenai istilah yang digunakan..kalau ada sebarang kesilapan pada apa-apa yang aku ungkapkan ini,anda dialu-alukan untuk memperbetulkan kesalahan yang aku dah buat..TERIMA KASIH... ;)

BY : IKHWAN BASHEER


Lubang Bekas Paku

1 Comment »



Seorang ayah menasihati anak lelakinya yang suka marah-marah.Pada suatu hari,anak lelakinya itu diajak pergi ke kandang kuda milik keluarga yang terletak di sebelah rumah.Setibanya di tepi kandang kuda,si ayah berkata kepada anaknya,"Anakku,jika kamu marah,ketuklah paku itu sekuat hatimu.Buatlah begitu."Semenjak saat itu,apabila si anak berasa marah pada sesiapa pun,dia mengetuk sebatang paku pada pagar kandang kudanya.Mudah baginya melakukan perkara itu.Sebulan kemudian,si anak menunjukkan kepada bapanya dengan rasa bangga paku-paku yang sudah ditanamkannya ke dalam pagar kandang yang kini sudah semakin banyak.

Ayahnya berkata,"Sekarang,sekiranya kamu dapat menahan rasa marah itu dan tidak jadi marah serta dapat memohon maaf daripada orang lain,cabut paku-paku itu satu per satu.Buatlah begitu seterusnya!"

Si anak bersetuju tanpa tahu apakah tujuan sebenar si ayah menyusuhnya berbuat begitu.
Sebulan kemudian,si ayah bertanya,"Adakah paku yang ditanam sudah dicabut?"
Dengan tegas,si anak menjawab,"Ada,saya sudah cabut kesemuanya!"

Ayahnya segera mahu melihat hasil kerja si anak lantas menuju ke pagar kandang kudanya.Setibanya di sana,si ayah berkata,"Memang semua paku sudah dicabut,namun ada bekas lubang yang jelas kelihatan."Ini bererti semasa kita memarahi seseorang,ia meninggalkan luka yang dalam pada diri orang yang dimarahi itu.Walaupun kita kemudiannya memohon maaf (iaitu tindakan mencabut kembali paku itu),hal itu tetap meninggalkan parut.

P/S: Kemarahan sememangnya meninggalkan kesan buruk pada emosi,baik bagi pihak yang memarahi mahupun pihak yang dimarahi.Malah,di dalam buku berjudul Emosi yang Mematikan,karya Don Colber,M.D., berkata kemarahan menyebabkan munculnya penyakit-penyakit seperti hipertensi,sakit dalam perut,sakit jantung,tremor dan barah..Namun demikian,tidak ada satu rencana pun yang melarang seseorang marah.Semasa zon selesa seseorang terganggu,maka rasa tidak puas hati muncul.Manifestasi tidak puas hati ini mungkin dilepaskan dalam bentuk kata-kata ataupun tindakan yang melukakan hati seseorang.Luka itu tentu meninggalkan bekas yang tidak mudah dilupakan walaupun sudah saling bersalaman memohon maaf pada hari lebaran.

Kualiti hidup seseorang dapat dilihat pada masa dia menghadapi rasa tidak puas hati itu.Kematangan peribadi seseorang teruji pada masa dia mengalami gelodak emosi atau kemarahan.Semua orang boleh melepaskan rasa marah.Namun,bagaimana cara dan bentuk melempiaskan kemarahan itu berbeza di antara seseorang dengan orang lain..

Aku pun pernah alami macam situasi di atas.Kadang-kadang bila kita marah orang tu,kita tak perasaan.Nak buat macam mana kan,dah nafsu amarah tu menguasai diri.Tapi alhamdulilah la tak ada perkataan tak elok yang keluar daripada mulut aku ni..ada insuran lagi maaa...hehehe..Walaupun aku marah,aku tak ada niat pun nak buat sesiapa sakit hati.Cuma nak menegur kesilapan.kadang-kadang kita tegur cara elok,diorang tak makan saman,bila dah tegur cara sedikit lembut,heheh..faham-faham lah kome yek..
Cuma aku tak suka orang cuba untuk mencabar kesabaran aku deh..aku juga manusia biasa yang ada naluri untukk marah.kalau tak ada rasa nak marah tu,hati kerig je memanjang..bukanlah  namanya manusia normal tu..hahahha..apa-apa pon..cau cincau dulu lah..aku nak siapkan kerja aku dulu..terima kasih kepada yang sudi membaca dan singgah walaupun sekejap di blog aku yang serba "daif " sangat nih..Assalamualaikum



BY: IKHWAN BASHEER

Jahiliah Abad ke-21

No Comments »



Aku bukan nak bercerita pasal apa-apa yang korang rasa dan baca macam tajuk di atas.Tapi kan..aku nak beri korang baca pasal hakikat nih..ce baca ..baca la dulu baru korang tahu apakah isi daripada tajuk di atas..
Aku tak suka paksa orang baca tapiiiiiiiiiiiii.........................
aku nak juga korang baca..baca jangan tak baca,,..

Zaman jahiliah bukanlah satu zaman yang mempunyai tarikh yang khusus dalam sejarah.Ia sebenarnya suatu keadaan yang berlaku apabila hukum hakam dan syariat yang berhubung dengan kehidupan ditentukan mengikut kehendak hawa nafsu manusia serta terpisah daripada kaedah dan syariat yang ditetapkan Allah.Jika sesuatu zaman dan tempat mempunyai ciri-ciri ini,ia menepati ciri-ciri jahiliah.
(Said Hawa,al-Asas fi al-Tafsir,jil. 3,halaman 1412).

Oleh sebab itu,jahiliah tidak wujud hanya pada zaman sebelum kebangkitan Nabi,sebaliknya ia juga wujud pada era teknologi dan globalisasi pada hari ini.Jika diperhatikan sifat dan sikap negatif jahiliah semakin menular dalam masyarakat Islam kini.Islam sentiasa merentasi masa dan zaman.



by : IKHWAN BASHEER

Maaf ...IM SO SORRY...BCOZZZ...OF...

No Comments »

Assalamualaikum..


maaf,aku belum sempat nak update blog ni..masih letih buat blog ni..mood pun hilang jugak.mana tak nye,kena angkut widget-widget untuk susun dalam blog ni.fuh!letihhhh!!lenguh tangan aku nih...heheh..
apa-apa pon..terima kasih pada kamu semua yang sudi lawat blog ni walaupun sekejap je..lepas ni aku janji pada korang,aku akan update banyak2..dan korang datang la balik ye baca..hahahah..
sori la..aku ""tersyok sendiri"" pulak..check-it out okey??


by:
IKHWAN BASHEER

Analogi Hamka

No Comments »

Assalamualaikum..


Haji Abdul Malik Amrullah atau lebih dikenali dengan Buya Hamka pernah membuat satu analogi yang begitu menarik dalam menghuraikan keindahan khusyuk.Hayatilah kata-kata Buya Hamka ini:
"Orang yang tidak khusyuk itu samalah seperti orang yang mengunci jendela pada setiap malam agar tidak dimasuki pencuri.Pada saat tangannya menolak engsel,matanya memastikan ia benar-benar berhasil mengunci jendelanya bahkan telinganya pula sempat mendengar bunyi engsel menyelak pintu.Namun kerana kegagalannya untuk khusyuk,sebaik tiba di pembaringan,lantas ia bangun kembali sambil bertanya pada hati sendiri:'Adakah aku telah mengunci jendela?'Lalu apa gunanya mata yang melihat,tangan yang bergerak dan telinga yang mendengar sewaktu jendelanya dikunci?'
Subhanallah,amat benar sekali makna kata-kata Buya Hamka dalam mengungkapkan betapa khusyuk itu merupakan dalam setiap amalan hamba.Bahkan diriwayatkan bahawa para sahabat yang cedera dipanah musuh,telah berhasil dicabut panah yang masih melekat di betis mereka,sedangkan mereka sedang tenggelam dalam kekhusyukan beribadah pada-Nya..
SUBHANALLAH!!


by:

Menolak Pusaka Kerana Takut Dosa

No Comments »

Assalamualaikum..


Ni saya nak berkongsi mengenai harta pusaka yang dipetik daripada majalah SOLUSI.

~Sekadar gambar hiasan~

Rasulullah s.a.w. memberi ingatan kepada sesiapa yang memperoleh harta tetapi tidak menepati piawaian syarak.
Kedudukan ini dapat dilihat dalam hadith Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan daripada Ummu Salamah bahawa;"Telah datang dua orang lelaki ke rumah Rasulullah s.a.w. yang bertikai mengenai harta pusaka yang telah lama (tidak diselesaikan) dan kedua-dua daripada mereka tidak mempunyai bukti melainkan saling mendakwa antara satu sama lain.
"Maka Rasulullah s.a.w. pun bersabda kepada mereka yang bermaksud:"Sesungguhnya,kamu menemuiku untuk mengadu pertikaian kamu kepadaku,sedangkan aku ini manusia biasa.Mungkin ada antara kamu yang lebih petah dalam menyampaikan hujahnya daripada orang lain.Aku hanya memutuskan perkara yang dipertikaikan menurut apa yang aku dengar daripada keterangan yang aku berikan.Sesiapa yang aku putuskan baginya sesuatu dari hak saudaranya,maka janganlah diantara kamu mengambil sesuatu pun kerana sesungguhnya aku telah memberikan kamu "'sepotong' api dari neraka".
"Setelah Rasulullah s.a.w. bersabda demikian,kedua-duanya pun menangis lalu berkata:"Hak kepunyaanku aku berikan kepada saudaraku ini".
"Apabila mendengar kata-kata mereka itu,Rasulullah s.a.w. pun bersabda kepada kedua-duanya:'Oleh kerana kamu sudah lakukan apa yang kamu hendak lakukan,maka bahagikanlah (harta tersebut) dan kamu berdua carilah kebenaran (keadilan).Kemudian kamu pilih,dan hendaklah setiap orang dari kamu menjadikan saudaranya dalam keadaan halal(terlepas) daripada tanggungan(tuntutan)".
(Riwayat Abu Daud)

by:

Berdakwah Dengan Bismillah..

No Comments »

Assalamualaikum..


Apa khabar Hati?Masihkah ia seperti Embun?Menunduk tawaduk dipucuk-pucuk daun..Masihkan ia sperti batu karang?Berdiri tegar menghadapi gelombang ujian..Apa khabar Iman?Masihkah ia seperti bintang?Terang benderang meneraangi kehidupan..Apa khabar saudara/saudariku??Di mana pun kau berada,semoga Allah sentiasa melindungi dan menjaga serta memberi kesihatan kepada kamu hari ini,esok dan selamanya..Amiin..




Ketika Rasulullah s.a.w. diusir dari Taif dengan balingan batu dan kata-kata penghinaan,Baginda telah berlindung di sebalik tembok milik Shaibah dan 'Utbah,anak Rabi'ah.Simpati dengan keadaan Rasulullah,mereka mengutus hamba mereka bernama Iddas untuk memberikan segugus anggur kepada Baginda.

Apabila Iddas meletakkan anggur di tangan Baginda,Rasulullah terus menyebut kalimah 'Bismillah' sebelum memakannya.Iddas yang kehairanan dengan perkataan itu telah berkata:"Bacaan tadi tidak pernah disebut oleh penduduk kampung ini".

Kemudian Rasulullah berkata:"Saudara dari negeri mana dan apa pula agama pegangan saudara?"
Iddas menjawab,;"Saya beragama Nasrani dan dari kampung Ninawa."

Rasulullah terus menebarkan jaring dakwahnya:"Dari kampung lelaki soleh iaitu Yunus bin Matta?Baginda adalah saudara saya.Baginda ialah nabi dan saya juga Nabi."
Lalu Iddas memeluk kepala Rasulullah serta mencium kedua-dua tangan dan kedua-dua kakinya.

Ajaibnya kerja dakwah.Ada manusia yang boleh tersentuh dan beriman kepada Allah dalam tempoh yang begitu singkat.Ada manusia yang memerlukan masa yang lebih panjang.

Allah yang memiliki semua hati makhluk-Nya dan memilih sesiapa yang Dia kehendaki untuk berimah.

Tanggungjawab kita hanyalah bekerja dan terus menyebarkan agama Allah serta memanfaatkan segala kesempatan yang ada.Berkemungkinan,berdasarkan usaha dakwah kita itu,mad'u akan menimbangkannya dan memberikan kesan di hatinya,biarpun bukan sekarang.





Kerja dakwah tidak boleh mengharapkan kesan serta-merta.Apa yang penting,kita perlu membuatkan komuniti non-muslim ini memahami isi ajaran Islam secara tepat dan jelas.


BY:


Ni Pasal Nak Masuk Panggung Wayang..

No Comments »

Assalamualaikum..


Ha..ni saya nak bercerita pasal kes nak masuk panggung wayang..teringin nak masuk..
Ceritanye macam gini la....


Saya dah beli tiket nak masuk panggung..Masa tu movie Johny English Reborn..eh..betul ker tajuk ni movienye..huhu..belasah je..Lebih kurang macam ni la ceritanya..Saya pergi ke kaunter untuk membeli tiket.
ketika tu,dah sampai ke kaunter..saya minta nak beli tiket.Tak pela kan..saya tunggu la tiket tu..selesai dapatkan tiket..jurujual tiket tu tanye,"Bang,sorang je ke?Citer nie selalunye bawak pasangan masuk..boyfren n girlfren..Orang macam abang ni takkan sorang je kot..?"..Saya pun jawabla,"Aikk,sorang takleh masuk ke dik?wajib ke bawa pasangan so baru boleh masuk dalam tengok movie ye??"..
Jurujual tu pun balas balik kat saya,"Takde la bang..Selalunya orang masuk tengok movie dengan partner la..Abang ni sorang-sorang je..nampak pelik jeee..huhu"...Saya balas la,"Laaa..pelik jugak ke dik tengok saya sorang2 masuk tengok movie.Saya rasa biasa jer...Saya memang dah bawa pasangan saya ni dik..Tak nampak ke??"..Dia mula hairan dengan saya.Dari riak muka dah nampak lain..Lepastu dia kata,"Sape bang..Tak nampak pun sape2 dengan abang..abang sorang jelaaa.."
Saya kata,"Nia pasangan saya..bukan satu tapi dua sekali de temankan saya..ni malaikat kat kiri kanan saya..tak nampak ke??memangla tak nampak..
Riak muka budak tu terus berubah..malu kot...DIAM TERUSS..Ha...kan jangan suka buka mulut tanpa ada sebarang perkataan yang penting untuk diucapkan..huhu

P/S:Sekadar ingatan je..saya yang nak masuk tengok movie..terus tak jadi...pergi gitu je...tak beshhhh ponnnn masuk panggung...takkk besttt..huhu


By:
Ikhwan Basheer

Salam Maulidur Rasul

No Comments »

Bismilahhirahmanirrahim...Assalamualaikum..


Beberapa hari lagi umat Islam akan menyambut ulang tahun keputeraan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Di Malaysia, saat menjejak tanggal 12 Rabiulawal, setiap dari kita mula bersiap sedia menghadapi hari-hari yang dinanti. hari cuti umum!. Pada hari cuti umum ini, akan diadakan keraian-keraian Islami yang dipenuhi aturcara mengenang Rasulullah dengan berselawat merdu, bernasyid dan berceramah. Tidak akan ketinggalan walau satu tahun pun, upacara-upacara sebegini akan diadakan. Persoalannya, sejauhmanakah sambutan ini benar-benar bermakna pada kita?

Pengulangan dari tahun demi tahun mampu menjadikan sambutan ini sekadar satu upacara ritual yang harus dilaksanakan. Tidak menjadi masalah sekiranya kita hanya mengikut-ikut orang lain pada walnya dengan mengharapkan sebuah keikhlasan beribadah di hujungnya, tetapi amatlah merugikan kerana Maulidurrasul sebenarnya mampu menjadi satu ibadah cinta agung yang mampu mengundang pahala dan syafaat daripada Rasulullah tercinta. Menarik bukan? Tetapi, bagaimana pula caranya?
Segalanya bermula dengan sebuah kisah cinta. Setiap yang dilakukan menjadi lebih bermakna jika dihadiri dengan perasaan cinta. Dengan rasa cinta, kita tidak akan berkira walau sebanyak mana kudrat yang perlu kita gunakan untuk membuktikan sebuah nilai cinta pada insan tersayang. Pasti para pembaca sendiri pernah melakukan sesuatu yang tidak digemari, tetapi harus dilakukan juga atas dasar tanggungjawab. Cuba bandingkan dengan suatu perkara yang dilakukan dengan penuh rasa cinta, khas buat orang yang dicintai. Saat hadirnya cinta, yang susah jadi mudah, yang lama jadi sekejap, yang panas pun boleh menjadi sejuk. Inilah pesona dan penangan cinta.
Begitulah juga kita dengan Rasulullah S.A.W. Cinta seharusnya dipupuk dalam-dalam. Andai ada cinta, barulah kita benar-benar dapat merasakan betapa kita menanti-nanti tanggal 12 Rabiulawal. Bukan lagi sekadar kerana sebuah cuti umum yang diadakan dengan pelbagai program mengingati kuputeraan seorang yang ditugaskan menyampaikan risalah Allah, tetapi satu hari teristimewa yang amat dinantikan, untuk dilakukan pelbagai perkara yang mampu membuatkan baginda semakin sayang pada kita semua.


Semestinya perasaan itu tidak mampu hadir serta-merta. Bukan mudah menerbitkan cinta. Bukan mudah juga untuk jatuh cinta. Untuk mencintai, semestinya kita harus mengenali. Bukan cukup kalau sekadar mengenali bibliografi, tetapi harus menganjak jauh mengenali hati budi. Percayalah bahawa, setelah mengenali baginda, terlalu mudah untuk kita jatuh cinta dengan insan agung yang dicintai Allah ini. Peribadinya sahaja sudah cukup membuatkan yang mengenalinya tertawan. Mana tidaknya, akhlak baginda merupakan cerminan al-Quran. Pelbagai kisah menarik yang tercatat dalam sirah yang mampu membuatkan kita tersenyum, merindui kehadiran baginda dalam kehidupan kita. Tambahan pula apabila mengetahui, saat hayatnya, kita semua yang tak pernah diketemuinya ini disebeut-sebut, malah hingga ke akhir hayatnya, baginda masih mengingati umatnya dengan lafaz syahdu.. \"ummati..ummati..ummati...\".
Mana mungkin kita gagal untuk jatuh cinta pada baginda?
Bukan setakat mencintai.. Setelah mencintai, pastinya jiwa menggesa untuk berkorban membuktikan cinta. Dengan cinta, lafaz \"Aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah\" pastinya lebih bermakna. Kesaksian yang terkepil dengan satu amanah penyaksian misi dakwah Rasulullah yang harus diteruskan sudah tentu menjadi satu azam yang terpasak dalam jiwa. Bukan lagi menjadi sebuah tanggungjawab yang dirasakan terpaksa untuk dilangsaikan, tetapi sebagai satu bukti rasa cinta mengharapkan Rasulullah S.A.W turut mencintai kita,mencintai umat yang tegar menuntun perjalanan profesyen utama baginda, profesion seorang pendakwah.
Lafaz selawat "Sallallhu 'ala Muhammad, Sallallahu 'alaihi wasallam" juga mudah dilafazkan dengan getar rasa cinta dalam jiwa. Tiap lafaz dialunkan dengan rasa cinta dan rindu yang cukup mendalam, mengharap syafaat daripada baginda di akhirat kelak. Lafaz ini pastinya dikumat-kamitkan selalu dengan penuh pengharapan supaya nanti saat ketemu di akhirat, kitalah yang diperhatikan baginda saat baginda berpaling melihat umatnya, dengan senyuman terindah. Subhanallah..betapa indahnya.
Setiap perkara sunat yang diperturunkan juga dapat dilakukan dengan penuh rasa ikhlas, tanpa sedikit pun rasa terbeban. Betapa indahnya kehidupan, apabila tertambahnya sebuah nilai agung yang membuatkan urusan dunia yang asalnya hambar, menjadi urusan akhirat yang akan dihitung ke Syurga. Bersukan bukan lagi sekadar menjadi pengisi masa terluang untuk bersuka-suka, tetapi sesuatu yang besar ertinya pada pemantapan kekuatan ummah apabila ianya disarankan oleh Rasulullah. Membahagiakan ahli keluarga dan jiran tetangga bkan lagi menjadi aksi-aksi sebuah akhlak asasi, tetapi sebuah tanggungjawab yang bernilai Syurga.
Dengan cinta inilah, seluruh kehidupan kita mempunyai roh sebuah kehidupan bernilai akhirat, sejajar dengan matlamat baginda didatangkan kepada umatnya, termasuklah kita, umat akhir zaman. Kedatangan baginda memberi sebuah sinar kehidupan, yang memperjelas jalan-jalan ke Syurga. Semestinya, pilihan berada di tangan kita. Mempertaruhkan sebuah ketaatan dengan satu keterpaksaan, atau menyulam ketaatan dengan sebuah keikhlasan rasa cinta? Tepuk dada tanya selera. Akhir kalam, ayuh kita risik-risikkan khabar jiwa kita semua.. Seistimewa manakah nilai sambutan keputeraan baginda pada tahun ini pada kita? juga.. seistimewa manakah baginda Rasulullah dalam 364 hari yang lainnya pada pada kita? Semoga  nanti di akhirat, semua diantara kita berjaya memenangi syafaat dan senyuman Raulullah..
Selamat menyulam cinta.
Eid Milad, Ya Rasulullah....
Kami merinduimu..

ARTIKEL ILUVISLAM..

P/S: Sempena memperingati perjuangan Nabi Muhammad S.A.W..



Khasiat Susu Ibu...

No Comments »

Bismilahirrahimanirrahim...Assalamualaikum..


"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada Aku-lah tempat kembalimu." (Surah Luqman, ayat 14)
Air susu ibu ialah satu sebatian tiada tandingan yang diciptakan oleh Allah demi memenuhi keperluan nutrisi bayi dan melindunginya daripada sebarang jangkitan. Keseimbangan makanan berkhasiat dalam air susu ibu adalah pada kadar yang tepat dan bersesuaian dengan tubuh bayi yang belum matang.
Pada masa yang sama, air susu ibu juga kaya dengan nutrien yang mempercepat pertumbuhan sel-sel otak dan perkembangan sistem saraf. Makanan buatan untuk bayi yang disediakan dengan bantuan teknologi masa kini tidak dapat menggantikan makanan ajaib ini.
Memantapkan Sistem Imunisasi
Senarai manfaat air susu ibu kepada bayi bertambah setiap hari. Kajian menunjukkan bahawa bayi-bayi yang diberi minum air susu ibu terlindung daripada penyakit berkaitan sistem pernafasan dan penghadaman. Ini kerana antibodi-antibodi yang terdapat di dalam air susu ibu menyediakan satu perlindungan langsung daripada jangkitan. Sifat anti-infeksi lain air susu ibu adalah menyediakan satu persekitaran sesuai untuk bakteria "bermanfaat" yang dipanggil sebagai "flora normal" sekaligus menangkis serangan bakteria, virus dan parasit berbahaya. Tambahan pula, didapati bahawa terdapat beberapa unsur di dalam air susu ibu yang mengawal sistem imunisasi terhadap penyakit berjangkit dan membolehkannya berfungsi dengan lebih teratur.
Kaya Dengan Nutrisi
Oleh kerana air susu ibu telah direka secara khusus, ia merupakan makanan yang paling mudah dihadam oleh bayi. Selain kaya dengan nutrisi, ia juga mudah dihadam oleh sistem penghadaman bayi yang sensitif. Memandangkan bayi menggunakan sedikit sahaja tenaga untuk mencerna air susu ibu, maka tenaga selebihnya dapat disalurkan untuk fungsi tubuh yang lain, pertumbuhan dan perkembangan organ.
Air susu ibu yang mempunyai bayi pra-matang mengandungi tahap zat lemak, protein, natrium, klorida dan besi yang lebih tinggi untuk menampung keperluan bayi. Ianya telah dibuktikan bahawa fungsi mata bayi pra-matang yang diberi minum air susu ibu adalah lebih baik dan lebih cemerlang dalam ujian kecerdasan. Tambahan pula, mereka turut memiliki banyak kelebihan lain.
Omega-3
Kandungan minyak omega-3 asid alfa linoleat menjadikan air susu ibu penting untuk perkembangan bayi. Selain menjadi sebatian penting untuk otak dan retina manusia, ia juga amat mustahak bagi bayi-bayi yang baru dilahirkan. Omega-3 secara khusus penting sepanjang masa kehamilan dan peringkat awal usia bayi demi perkembangan otak dan saraf yang normal. Ramai saintis menegaskan kepentingan air susu ibu terutamanya sebagai satu sumber omega-3 semulajadi dan sempurna.
Mengurangkan Risiko Sakit Jantung
Selain daripada itu, kajian yang dilakukan oleh sekumpulan saintis Universiti Bristol, United Kingdom mendapati bahawa antara kebaikan jangka panjang air susu ibu adalah kesan positifnya terhadap tekanan darah, yang mana ia dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Kumpulan penyelidik tersebut menyimpulkan bahawa sifat perlindungan yang terdapat di dalam air susu ibu disebabkan oleh kandungan nutrisinya. Menurut hasil kajiannya yang diterbitkan dalam jurnal perubatan Circulation, bayi yang diberi minum air susu ibu kurang berisiko menghidap penyakit jantung.
Kehadiran rantaian panjang asid lemak poli tidak tepu (polyunsaturated fatty acids) dalam air susu ibu (untuk mencegah pengerasan arteri) dan hakikat bahawa bayi yang diberi minum air susu ibu menggunakan sedikit natrium (berkait rapat dengan tekanan darah) serta tidak mengalami pertambahan berat badan berlebihan merupakan antara cara air susu ibu memberi manfaat kepada jantung.
Sebagai tambahan, satu pasukan diketuai oleh Dr. Lisa Martin, dari Pusat Perubatan Hospital Kanak-kanak Cincinnati di Amerika, telah menemui kadar kandungan hormon protein (adiponectin) yang tinggi dalam air susu ibu.
Kandungan adiponectin yang tinggi dalam darah dikaitkan dengan kurangnya risiko serangan jantung. Tahap adiponectin yang rendah ditemui pada orang yang mengalami kegemukan dan berisiko tinggi mengalami serangan penyakit jantung. Maka disepakati bahawa bayi yang diberi air susu ibu mempunyai risiko kegemukan yang rendah dengan kehadiran hormon ini.
Tambahan pula, mereka juga menemui sejenis hormon yang dipanggil sebagai leptin dalam air susu ibu yang mempunyai peranan utama dalam metabolisme lemak. Leptin dipercayai berfungsi menyampaikan isyarat kepada otak bahawa terdapat lemak pada tubuh. Berdasarkan pendedahan Dr. Martin, hormon-hormon yang diserap semasa peringkat bayi melalui air susu ibu dapat menurunkan risiko pelbagai penyakit seperti obesiti, diabetes tahap dua dan daya tahan insulin, serta penyakit jantung koronari.
Fakta tentang "Makanan Tersegar"
Fakta-fakta tentang air susu ibu tidak tamat di sini. Sumbangannya terhadap kesihatan bayi berkembang mengikut fasa pertumbuhan bayi dan kandungannya berubah demi memenuhi keperluan nutrisi bayi mengikut peringkat-peringkat tertentu. Unsur gula dan lemak dalam air susu ibu, yang sentiasa tersedia dan pada suhu yang sesuai, memainkan peranan penting dalam perkembangan otak. Tambahan pula, elemen lain seperti kalsium turut memberi sumbangan dalam perkembangan tulang-tulang bayi.
Meskipun dinamakan susu, namun sebahagian besar sebatian ajaib ini sebenarnya terdiri daripada air. Ini merupakan ciri terpenting kerana selain daripada makanan, bayi juga memerlukan cairan dalam bentuk air. Kebersihan sepenuhnya tidak mungkin didapati dalam air atau bahan makanan selain daripada air susu ibu. Namun air susu ibu yang merangkumi 90% air dan tidak kurang, memenuhi keperluan air bayi dalam cara yang paling bersih dan sihat.
Susu Ibu dan Kecerdasan
Kajian saintifik membuktikan bahawa pembangunan kognitif di kalangan bayi-bayi yang diberi air susu ibu adalah lebih hebat berbanding bayi lain. Satu analisis perbandingan berkaitan dengan bayi yang diberi air susu ibu dan bayi yang diberi susu formula oleh James W. Anderson—seorang pakar dari Universiti Kentucky—mendapati bahawa minda bayi yang diberi minum air susu ibu adalah lima kali lebih tinggi berbanding dengan bayi lain. Hasil daripada kajian ini, didapati bahawa kecerdasan diperoleh daripada air susu ibu sehingga enam bulan, dan bayi yang disusui kurang daripada lapan minggu tidak menunjukkan sebarang kesan dari segi kecerdasan minda.
Benarkah Air Susu Ibu Menentang Kanser?
Hasil daripada kesemua kajian yang dijalankan, terbukti bahawa air susu ibu, yang ratusan penulisan mengenainya telah diterbitkan, melindungi bayi daripada kanser. Hakikat ini telah diketahui meskipun mekanismenya belum difahami sepenuhnya. Sewaktu sebuah protein dari air susu ibu membunuh sel-sel tumor yang dibiakkan dalam makmal tanpa merosakkan sebarang sel sihat, para pengkaji menyatakan bahawa satu potensi yang hebat telah ditemui.
Catharina Svanborg, seorang profesor imunologi klinikal Universiti Lund di Sweden, ialah ketua kumpulan peneliti yang menemui rahsia ajaib air susu ibu ini. Pasukan tersebut menerangkan keupayaan air susu ibu dalam menyediakan perlindungan terhadap pelbagai bentuk kanser sebagai satu penemuan yang menakjubkan.
Pada mulanya, para peneliti mengkaji sel-sel lendir usus yang diambil daripada bayi-bayi yang bari dilahirkan dengan air susu ibu. Mereka mendapati bahawa penyakit pneumonia yang diakibatkan oleh bakteria Pneumococcus dapat dihentikan dengan berkesan oleh air susu ibu. Bahkan bayi yang diberi air susu ibu amat kurang mengalami masalah pendengaran berbanding bayi yang diberi minum susu formula dan risiko jangkitan penyakit pernafasan yang terlalu rendah.
Selepas beberapa siri penyelidikan, didapati bahawa air susu ibu juga memberi perlindungan terhadap kanser. Setelah menunjukkan bahawa kanser limfa di kalangan kanak-kanak yang diberi susu formula semasa fasa kanak-kanak berlaku sembilan kali ganda, mereka menyedari bahawa hasil yang sama juga berlaku untuk pelbagai jenis kanser yang lain.
Berdasarkan keputusan tersebut, air susu ibu berupaya mengenal pasti sel-sel kanser secara tepat lalu memusnahkannya. Zat bernama alpha-lac (alphalactalbumin) yang banyak di dalam air susu ibu menjejak dan membunuh sel-sel kanser. Alpha-lac dihasilkan oleh sejenis protein yang membantu pengeluaran gula laktosa dalam air susu ibu.
Rahmat Tiada Bandingan Ini adalah Satu Anugerah dari Allah
Satu lagi ciri menakjubkan air susu ibu adalah hakikat bahawa ia amat bermanfaat untuk diberi kepada bayi selama dua tahun terawal.
Maklumat penting yang hanya diketahui oleh sains baru-baru ini, telah dinyatakan oleh Allah 14 kurun yang lalu melalui ayat: 
"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang menyempurnakan penyusuan itu; ..." (Surah Al-Baqarah, ayat 233)
Si ibu tidak merancang untuk menghasilkan air susu ibu, sumber khasiat terbaik untuk bayi tidak berdaya yang memerlukan makanan dalam kandungannya, serta tidak menentukan tahap pelbagai nutrisi di dalamnya. Allah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Mengetahui keperluan setiap makhluk dan mengasihi mereka, Yang menciptakan air susu ibu untuk bayi di dalam tubuh si ibu.

Jawapan yang agak biadap...

No Comments »

ASSALAMUALAIKUM..


Hari ini kadang-kadang kita rasa terpinggir untuk menjadi prihatin. Semua tahu bahawa mencegah mungkar itu wajib. Namun tak ramai yang berani dan bersedia untuk mencegah mungkar.
Lebih dahsyat benda mungkar dianggap normal, manakala orang yang mencegahnya dianggap ganjil. Mungkar menjadi normal dan biasa kerana ia bukan sahaja berlaku secara berleluasa, bahkan dipromosikan dengan begitu hebat oleh media yang tidak bertanggungjawab. Lantas, manusia prihatin yang mahu mencegah mungkar terpaksa bermujahadah untuk membuka suara bagi mencegah mungkar.
Saya kemukakan satu kisah benar yang mampu membuka minda insan yang prihatin. Kisah yang disampaikan dalam satu kuliah subuh. Kisah tentang seorang pakcik tua naik LRT pergi ke KLCC. Dalam perjalanan dia melihat sepasang remaja yang di paras umur 17-20-an.

Tanpa segan silu remaja tersebut telah melakukan adegan yang tidak sopan bercumbu di khalayak ramai dan di depan pakcik itu. Berkali-kali walaupun di hadapan semua orang walaupun puluhan mata sedang menyaksikannya menandakan isyarat tak suka. Lalu dengan hati yang ingin mendidik pakcik telah menegur dengan berkata :
"Anak! Jangan buat begini. Tak baik. Kita orang Islam."
Tapi malang sekali sepantas kilat pasangan lelaki menjawab:
"Pakcik pergi telefon Allah dan tanya saya dok neraka nombor berapa."
Begitu angkuh dan biadap sekali jawapan itu sehingga pakcik yang berniat baik itu terkedu.
Inilah realiti anak-anak generasi harapan bangsa. Mereka hilang pedoman dan menganggap Islam itu hanyalah anutan semata-mata. Ingatlah perkara ini perlu diambil tindakan dalam memastikan generasi yang tidak mengenali diri dan Tuhan perlu disuburkan dengan iman dan taqwa yang hakiki.

ARTIKEL ILUVISLAM

P/S:Yang dapat sy simpulkan..mereka amat memerlukan bantuan berupa nasihat daripada orang yang berpengalaman dan berpendidikan dalam ilmu agama..

Sepucuk surat dari Ibu dan Ayah..

No Comments »

    ASSALAMUALAIKUM..

Apa khabar Hati?Masihkah ia seperti Embun?Menunduk tawaduk dipucuk-pucuk daun..Masihkan ia sperti batu karang?Berdiri tegar menghadapi gelombang ujian..Apa khabar Iman?Masihkah ia seperti bintang?Terang benderang meneraangi kehidupan..Apa khabar saudara/saudariku??Di mana pun kau berada,semoga Allah sentiasa melindungi dan menjaga serta memberi kesihatan kepada kamu hari ini,esok dan selamanya..Amiin..

Saya bukan ingin menceritakan mengenai kata-kata di atas?Tetapi sekadar untuk menukilkan mengenai Sepucuk Surat dari Ibu dan Ayah kepada Seorang Anak..Anda hayati bait-bait kata-kata yang terkandung dalam surat ini..




....."Anakku,ketika aku semakin tua,aku berharap kamu memahami dan memiliki kesabaran untukku..
Suatu ketika,aku memecahkan pinggan atau menumpahkan sup di atas meja,kerana penglihatanku berkurang..
Aku harap kamu tidak memarahiku...
Orang tua ini sensitif..selalu berasa bersalah ketika kamu menjerkah..
Ketika pendengaranku semakin teruk dan aku tidak boleh mendengar apa yang kamu katakan..,aku berharap kamu tidak memanggilku TULI..!Aku mohon kamu ulangi apa yang kamu katakan atau menuliskannya.Maaf Anakku..Aku semakin tua..ketika lututku semakin lemah,aku berharap kamu memiliki kesabaran untuk membantu aku bangun..seperti bagaimana aku selalu membantu kamu saat kamu masih kecil,untuk belajar berjalan..Aku mohon jangan bosan denganku..Ketika aku terus mengulangi apa yang aku katakan,seperti kaset rosak,aku harap kamu terus mendengarkan aku..Tolong jangan mengejekku atau bosan mendengarkan aku..apakah kamu masih ingat ketika kamu masih kecil dan kamu ingin sebiji gula-gula atau asikrim??Kamu mengulangi apa yang kamu mahu berulang-ulang kali sehingga kamu mendapatkan apa yang kamu inginkan..Maafkan juga bau ku..Tercium seperti orang yang sudah tua..Aku mohon jangan memaksaku untuk mandi..Tubuhku lemah..Orang tua mudah sakit kerana mereka tidak tahan terhadap dingin.Aku harap,kau tidak terlihat kotor bagimu..Apakah kamu ingat,ketika kamu masih kecil??Aku selalu mengejar-ngejar kamu...kerana kamu tidak ingin mandi.Aku harap kamu boleh bersabar denganku..ketika aku selalu cerewet.
Ini semua sebahagian dari menjadi tua,kamu akan mengerti ketika kamu sudah tua nanti..
Dan jika kamu memiliki waktu terluang,aku harap kita boleh berbual-bual..hanya untuk beberapa minit.Aku selalu sendiri sepanjang waktu..dan tidak mempunyai teman untuk diajak berbual-bual..aku tahu kamu sibuk dengan pekerjaan.Bahkan,jika kamu tidak tertarik dengan ceritaku,aku mohon berikaan waktu untuk bersamamu..apakah kamu ingat ketika kamu masih kecil??aku selalu mendengarkan apa-apa pun yang kamu ceritakan tentang mainanmu..
ketika saatnya tiba..dan aku hanya boleh terbaring,sakit dan sakit..aku harap kamu memiliki kesabaran untuk merawatku..
MAAF...jika aku sengaja merungut atau membuat masalah..aku harap kamu memiliki kesabaran untuk merawatku..selama beberapa saat terakhir dalam hidupku..aku mungkin tidak akan bertahan lebih lama..ketika waktu kematian ku datang,..aku harap kamu memegang tanganku dan memberikan kekuatan untukku menghadapi kematian..serta membisikkan kata-kata kalimah syahadah di pendengaranku..
dan jangan bimbang..sebelum aku bertemu dengan Sang Pencipta..aku telah meminta agar Dia selalu memberkati hidupmu dan mengampunkanmu.kerana kamu mencintai...Ibu dan Ayahmu...
Terima kasih atas segala perhatianmu..nak..Kami(Ayah dan Ibu) menyayangimu.."

dengan kasih yang berlimpah,
Ibu dan Ayah..


by: