Jahiliah Abad ke-21



Aku bukan nak bercerita pasal apa-apa yang korang rasa dan baca macam tajuk di atas.Tapi kan..aku nak beri korang baca pasal hakikat nih..ce baca ..baca la dulu baru korang tahu apakah isi daripada tajuk di atas..
Aku tak suka paksa orang baca tapiiiiiiiiiiiii.........................
aku nak juga korang baca..baca jangan tak baca,,..

Zaman jahiliah bukanlah satu zaman yang mempunyai tarikh yang khusus dalam sejarah.Ia sebenarnya suatu keadaan yang berlaku apabila hukum hakam dan syariat yang berhubung dengan kehidupan ditentukan mengikut kehendak hawa nafsu manusia serta terpisah daripada kaedah dan syariat yang ditetapkan Allah.Jika sesuatu zaman dan tempat mempunyai ciri-ciri ini,ia menepati ciri-ciri jahiliah.
(Said Hawa,al-Asas fi al-Tafsir,jil. 3,halaman 1412).

Oleh sebab itu,jahiliah tidak wujud hanya pada zaman sebelum kebangkitan Nabi,sebaliknya ia juga wujud pada era teknologi dan globalisasi pada hari ini.Jika diperhatikan sifat dan sikap negatif jahiliah semakin menular dalam masyarakat Islam kini.Islam sentiasa merentasi masa dan zaman.



by : IKHWAN BASHEER

This entry was posted on Monday 13 February 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply